Thuisbegeleiding van kinderen: wat werkt en wat niet?

februari 17, 2023 Uit Door Jeff Bryant

Thuisbegeleiding

 

Voor ouders kan bijles eng zijn. Want wat als ik uw kind elke dag naar school breng? Hoe krijg ik ze zover dat ze na school blijven zodat ze thuis kunnen leren?

Je hebt gelijk – het kan eng zijn. Maar de beste manier om uw kinderen bij de les te houden is door ze taken te geven die ze zelf moeten uitvoeren. Dit zal ervoor zorgen dat ze leren en niet alleen maar in een klaslokaal zitten te wachten op hun beurt. Zodra je hoort over een regeling waarbij bijles wordt gegeven, moet je die bekijken! Er zijn zeker conflicten en problemen van kinderen die betrokken zijn bij deze programma's, maar het goede nieuws is dat er een uitweg is. Indien mogelijk, geef uw kind een taak waarbij hij of zij geen verwachtingen van u heeft na die dag. De thuisbegeleiding is een belangrijk onderdeel van de zorg voor ouderen. De thuisbegeleiding is een belangrijk onderdeel van de zorg voor ouderen. Plaats ze in plaats daarvan in een omgeving waar ze tijd en mogelijkheden hebben om zelfstandig te leren.

Wat is een bijlesregeling?

Een bijlesregeling is een gestructureerde aanpak van het leren die werkt met de natuurlijke leerstijl van een kind. Het is geen vervanging voor normaal schoolonderwijs, maar het kan uw kind helpen op koers te blijven en kritisch denken en analytische vaardigheden te ontwikkelen.

Gewoonlijk bestaat een bijlesregeling uit een ouder, een kind en een onderwijsmedewerker (meestal een TutOR). De ouder kan de primaire verzorger van het kind zijn, of hij of zij kan een surrogaatouder zijn. De werknemer kan de ouder aanzienlijke ondersteuning bieden, waaronder technische bijstand en/of beroepsopleiding.

Een TutOR kan ook andere diensten aan de ouder verlenen, waaronder ondersteuning bij juridische kwesties (bv. adoptie), ziektekostenverzekering en uitkeringen (bv. kinderopvang).

Waarom is tutoring belangrijk?

Sommige mensen denken dat leren een activiteit is die op school plaatsvindt, waar we voor kiezen. Maar dat is niet het geval. Leren is een proces dat zowel binnen als buiten de school plaatsvindt. Als een kind niet leert, heeft het waarschijnlijk een ontwikkelingsachterstand. Dit betekent dat zij hun zelfstandig denkvermogen niet goed kunnen uitoefenen of zonder hulp geen goede keuzes kunnen maken.

En als ze niet in de klas komen, ervaren ze waarschijnlijk een gebrek aan motivatie. Dit kan ingewikkeld zijn omdat er veel factoren zijn die ertoe leiden dat leerlingen stoppen met school, zoals werkdruk of buitenschoolse activiteiten die ze niet leuk vinden. Maar één ding is zeker: als een kind eenmaal op school zit, zit het daar niet voor niets.

Hoe implementeer je een bijlesregeling in je leven?

U begint met te weten in welke taken uw kind uitblinkt en in welke niet. Dan maak je een schema voor hen op basis van hun sterke en zwakke punten. Zodra u weet wat ze leuk en niet leuk vinden, kunt u beginnen met het proces van het identificeren van andere activiteiten die ze misschien leuk vinden en wat niet.

Je kunt ze ook af en toe meenemen naar therapiesessies om ze te helpen zichzelf en hun eigen problemen beter te begrijpen. Hoewel therapie prijzig kan zijn, is het een goede manier om een gesprek over je eigen emoties en problemen op gang te brengen. Het kan uw kind ook helpen om beter te begrijpen hoe anderen zich voelen.

Samenvatting

Leren gebeurt zowel binnen als buiten de school. Niet alleen uw kind leert, maar ook de rest van de school, de buurt, het schoolsysteem en de gemeenschap als geheel. Er is veel ruimte voor verbetering als het erom gaat kinderen op het goede spoor te houden. Maar er is enige hoop dat we met een beetje inspanning dit elke dag een leukere ervaring voor hen kunnen maken.