Coaching aan het werk

Coach Delft

Coachen is een kunst en een hobby die babystapjes zet in de collectieve, meer succesvolle praktijken van zoveel andere gebieden die nog onbekend zijn bij de mensheid. Toch volgen de collectieve effecten van coaching op organisaties, individuen en teams de curve Ball zoals de beroemden-HEAD in de voetbalbond. Coaching wordt ook snel een andere grote factor van organisatorische verandering in de meeste beroepenvelden.

Wij hebben de onderscheiding, als denkende, voelende mensen, die een standpunt moeten innemen voor de volgende generatie, bij wijze van spreken, en de taak van driekwart van de mensheid is deze “Generation Next’s” te helpen de fakkel van de huidige generatie over te nemen in leidinggevende rollen. Vaak stelt een bedrijf in een spaarzame onderwijsminuut startmiddelen en gefluisterde woorden ter beschikking van degenen die zijn uitgekozen om een waardevolle rol op zich te nemen. Wanneer we succesvol zijn, en dat zijn we vaak, gaan we ook op in de gemeenschap, misschien onder het motto ‘In de wereld coachen wij’, of ‘Zoals een mens denkt, zo is hij’.

We weten op persoonlijk niveau dat de werkplek soms een behoorlijk hondsroerig, eindeloos inferno van spraak en actie kan zijn, tenzij we oranje zijn door de onderstromen die intensiteit en veiligheid zoeken. Maar wat kan er gedaan worden om een werkplek zorgzamer te maken, een meer filosofie-vormende plaats, zelfs meer een perspectief, door de buitengewone kracht van coaching in het proces?

Naar mijn mening is coaching een grote opgave, niet alleen voor de leidinggevende, maar voor ieder van ons in de organisaties, of het nu gaat om bedrijven, overheidsinstellingen, adviesbureaus of verenigingen, waarin wij een zaak hopen te hebben. Om het proces van coaching te laten werken, zou het het beste zijn als wij ons persoonlijk zouden engageren om een andere persoon of andere personen op regelmatige basis te coachen. Die verbintenis gaat verder dan het bijwonen van een maandelijkse workshop, maar betekent veeleer tijd doorbrengen met de oprichters van het bedrijf. Of het nu gaat om uitvoerende directeuren en bestuursleden of geïnteresseerde vrijwilligers, zij het voor twee of drie sessies per maand.

Coaching is niet iets dat je kunt kopen, ook al lijkt het misschien een product van een winkel bij jou in de buurt. Het is eerder een relatie die moet groeien om elke keer meer echt werk te worden. Het vergt tijd en herhaling voor de coach om enige waarneembare impact te hebben op het leven van de andere persoon. En voor de coach om echt effectief te zijn, is het nodig dat de ander de coaching wil, dus de relatie en het vertrouwen dat moet worden ontwikkeld door de coaching relatie.

Misschien is het belangrijk te onthouden dat coaching niet een of andere statische relatie is die in steen is vastgelegd. Het vak van coachen is altijd in ontwikkeling. Sommige coaches hebben ondervonden dat, terwijl zij ernaar streven al hun cliënten te coachen, zij de tijd en energie vinden die nodig is om ook hun kinderen te coachen. Het is met coaching mogelijk om de president van een bedrijf en de moeder van de “koester je successen” te coachen bij allerlei zakelijke functies en gezinsactiviteiten. Het is mogelijk om meer te doen dan dat, en door coaching te ontwikkelen tot een geheel nieuw gebied, vinden we dat de evolutie van coaching een nieuw niveau van zakelijk en persoonlijk belang heeft bereikt.